A LEGFŐBB AKADÁLY

Az angoltanulási valódi akadályai

Mi kell a biztos nyelvtudáshoz? 

Nyelvtanuláskor gyakori probléma azoknál akik a nyelvet már egy ideje tanulják hogy nem mernek megszólalni, nem merik használni a nyelvet, de még akik folyamatosan beszélnek azoknál is gyakori hogy bizonytalanok abban hogy helyesen mondják-e amit épp kimondanak. Ez az egyik legfőbb probléma, a bizonytalanság. 


Valójában ez nem azért van mert félünk attól hogy rosszul ejtünk ki egy-két szót hanem azért nem merjük a nyelvet használni mert attól félünk hogy helytelenül fejezzük ki magunkat, hogy nem jól fejezzük ki magunkat, hogy olyat mondunk amit nem akarunk vagy hogy olyat mondunk amin mások nevethetnek, tehát bizonytalanok vagyunk abban hogy hogy is lenne az helyesen amit mondani szeretnénk. 


Hiányzik a meggyőződés a személy tudásában. Lehet hogy már rengeteg szót megtanult, lehet hogy már rengeteg nyelvtant gyakorolt de még sem alakult ki a meggyőződés hogy pontosan mikor mit és hogyan használjon. Nem alakult ki egy rendszerlátás a tudásában és emiatt bizonytalan amikor angolul kell megszólalni. 


De hogyan lehetünk biztosak abban hogy hogyan használjuk a nyelvet?


Ahhoz hogy magabiztosan tudjuk használni a nyelvet ahhoz értenünk kell hogy mit csinálunk. Meg kell értenünk a nyelvben rejlő logikát. Ha van értés akkor lesz meggyőződés és magabiztosság is mert ha valamit értünk akkor tudjuk hogy helyes és merjük is használni. Nincs bizonytalanság ami gátolna bennünket a nyelvhasználatban. Tehát ha értjük akkor nem félünk megszólalni mert tudjuk hogy mi helyes és mi helytelen. 


Az óráimon legalább 45 perc áll rendelkezésre minden alkalommal hogy a hallgató szóban gyakorolja azt amit megértett az elmélet során hiszen nem elég csak megérteni a nyelvi logikát azt használni is kell hogy megszilárduljon és még szilárdabb legyen. 


Minden területen igaz az hogy ha az ember érti amit tanult akkor meri használni. Ha az embernek 100%-os a meggyőződése hogy jól tudja azt amit tanult mert nem csak bemagolta amit tanult hanem érti is a logikáját akkor meri használni a tanultakat hiszen a tanult anyag logikus számára. Ez a fajta szintű tudás, magabiztosság az angol nyelv tanulása során is elérhető.


Tehát nem szabad csak a nyelvet úgy össze-vissza tanulni, néha egy-egy gyakorlatot megcsinálva. Helyette meg kell érteni a nyelvet és logikusan tanulni. A nyelv értésének megszerzéséhez a tanulást is fel kell építeni. A tanulásnak tematikával kell rendelkeznie. Ilyen tematikát biztosít a speciális angol. 

Mi a speciális angol? 

Röviden a speciális angol nem más mint logikus vagy értésre épülő nyelvtanulás. Ez azt jelenti hogy angol nyelvet meg lehet érteni mert logikát lehet benne felfedezni. Lehet hogy ez nem nekünk tetsző logika de amibe logikát talál az ember azt érti. Amit ért azt tudja használni, meri használni mert tudja hogy úgy helyes és hogy úgy jó ahogy gondolja. Érti tehát nem bizonytalan abban hogy helyes e vagy nem amit tud mert logikus számára amit tud, tudja hogy tudja és nincsenek kétségei. Ez a speciális angol.


A logikus nyelvtanulás megingathatatlan magabiztosságot eredményez a személy nyelvtudásában amelynek az eredménye egy olyan magabiztos tudás amelyet bármilyen körülmények között tud használni kétségek felmerülése nélkül. 


De a logikus nyelvtanulással nem csak eredményt érünk el hanem sok időt tudunk megtakarítani. Én személy szerint a teljes angol nyelvi logikát 19 éves koromban fél év alatt sajátítottam el megfelelő tanári segédlettel és tanultam meg használni a nyelvet szóban és írásban is egyaránt. 


Az értésnek köszönhetően az emberben kialakul egy olyan szintű tudás, olyan szintű rálátás a nyelvre úgy szólván röntgenlátás hogy amikor angol szöveggel találkozik akkor egy pillanat alatt minden tiszta és világos, nem csak szavakat lát a mondatban hanem egyből látja a szavak közötti kapcsolatokat, különböző értelmeket az összefüggéseket, mindennek az értelmét, a rendszert a szövegben és mikor mondatot kell alkotni akár írásban vagy szóban akkor is mindent egyértelműnek és magától értetődőnek talál még akkor is ha egy-egy szóra nem emlékszik éppen amely egyáltalán nem zavarja hiszen sokféleképpen ki tudja magát fejezni. Olyan készség olyan képesség alakul ki az emberben amivel egy átlag angolos nem rendelkezik de amiről még álmodni sem tud. 

A 8-10 legfontosabb rész az angolban

Az angolban vannak olyan hasznos részek (kb. 8-10) amelyek megtanulásával egyből látványos eredményt érhetünk el (nem társalgási témakörökről van szó)  és vannak olyan részek amelyeknek a megtanulása nem okoz ilyen sikert. Ha ezt a 8-10 nagyon fontos részt jól megtanuljuk és jól megértjük hogyan kell használni akkor már az első hónapban jelentős eredményt lehet elérni.  Ezért ezeket hívhatjuk lényeges témaköröknek is. Így az angoltanulás során a legjobb eredményt úgy lehet elérni ha egyből ezekre a részekre, tehát a lényegre összpontosítunk az órákon.


Tehát Azonkívül hogy logikusan tanulunk az órákon azzal érünk el még jobb eredményt hogy csak a lényegre összpontosítunk. Nem vesztegetünk időt feleslegesen másra.  Tehát nem mindegy hogy az angol nyelv melyik részét tanulja előszőr az ember ugyanis az angolban vannak hasznos és kevésbé hasznos anyagok. Ezért ha csak a 10 leghasznosabb témakört megtanulja az ember akkor már az elején kit tud alakulni egy olyan használható tudás amely magabiztonságot ad. 


Volt olyan hallgatóm aki a 10 legfontosabb témakör megtanulása után már úgy érezte hogy mindent tud és olyan biztos lett a tudásában hogy egyből felsőfokú vizsgát akart tenni pedig még igazán nem jártunk ott hiszen 1-2 héttel korábban még alapfokon volt és nem sokkal korábban egy másik tanár eltanácsolta azzal hogy sohasem fog középfokú nyelvvizsgát tenni. 


Rengeteg olyan érdekes dolog van az angolban aminek megbeszélésével hosszú de nem túl hasznos időt el lehet tölteni komolyabb eredmény elérése nélkül. Tehát nem mindegy hogy mit és hogyan tanulunk amikor angolul tanulunk. 


Sokszor hallom új érdeklődőktől  "Már régóta tanulok angolul és még mindig nem megy az angol" de hogy hogyan tanulta és hogy mit tanult amikor angolul tanult az egyáltalán nem mindegy. Nem elég csak kinyitni a könyvet valahol és gyakorlatokat megcsinálni. A tanulásnak tematikával kell rendelkeznie. Nem lehet csak úgy néha ezt tanulni és néha azt tanulni az angolból. Abból nem sok fog kisülni. Fel kell építeni a tudást és fel kell építeni a tanulást is.